این روزها مصرف بی رویه و خودسرانه برخی داروها، مانند قرص های ویتامین دی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا توسط تعدادی از شهروندان، باعث نگرانی جامعه داروسازان شده است.

مصرف خودسرانه مکمل های ویتامین در روزهای کرونایی

همشهری آنلاین- سارا جعفرزاده: از قدیم الایام عادت خوددرمانی در مواقع بیماری بین برخی از شهروندان مرسوم بوده و هست و این خوددرمانی حالا خودش را به نوعی دیگری نشان داده و این روزها بیشتر افراد بر حسب توصیه اطرافیان به مصرف قرص‌های ویتامین برای پیشگیری از کرونا روی آورده‌اند. در حالی که مصرف مکمل‌های ویتامین بدون تجویز پزشک عوارض جبران ناپذیری دارد. متاسفانه این روزها در فضای مجازی در خصوص مصرف ویتامین دی توصیه‌های فراوانی به شهروندان می‌شود که مثلا قرص ویتامین دی بخورید و از کرونا در امان بمانید اما موضوع اینجاست که بیشتر این اطلاعات غلط است و علمی نیست.
«شقایق برزگر» دکتر داروساز درباره مصرف صحیح قرص ویتامین دی در مصاحبه با خبرنگار همشهری می‌گوید: «جامعه داروسازان این روزها بیش از هر زمان دیگری نگران مصرف قرص‌های ویتامین دی به صورت خودسرانه توسط شهروندان است. مصرف قرص ویتامین دی برای بیماری کووید ۱۹به هیچ وجه نه درمان است و نه پیشگیری و جزو داروهایی است که حتما باید توسط پزشک تجویز شود. میزان مصرف ویتامین دی توسط پزشک تعیین می‌شود و اگر شخصی ویتامین دی را بیش از حد مورد نیاز مصرف کند باعث صدمات جبران ناپذیری می‌شود.»
برزگر در خصوص مصرف ویتامین‌های گروه بی و سی توصیه می‌کند: «مصرف ویتامین‌های گروه بی و سی هم این روزها در میان شهروندان افزایش پیدا کرده اما نکته اینجاست که در خصوص مصرف این ۲ گروه از ویتامین‌ها حساسیت کمتری نسبت به مصرف ویتامین دی وجود دارد چون اضافات آنها دفع می‌شود اما منطقی است که در شرایط فعلی هرگز شهروندان به صورت خودسرانه هیچ گونه  قرص ویتامین مصرف نکنند. با توجه به اینکه سنجش میزان ویتامین دی با آزمایش خون امکان پذیر است، در حال حاضر هم شرایط بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها برای انجام آزمایشات معمول پزشکی امکان پذیر نیست پس بهتر است ویتامین دی مورد نیاز بدنشان را از طریق مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین دی مانند ماهی، شیر و تخم مرغ تامین کنند.»
برزگر در پایان تاکید می‌کند: «شهروندان بهتر است در این روزها از منابع اطلاعاتی معتبر در خصوص کرونا آگاهی کسب کنند و به هر فایل صوتی یا متنی که در فضاهای مجازی دست به دست می‌شود اعتماد نکنند.»

کد خبر 491778

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha